miercuri, 24 iulie 2013

Stadiile dezvoltării psiho-sexuale ( Freud ) - seria psihanaliză

 După Freud, dorința noastră sexuală ne face să căutăm plăcerea în diferite părți ale corpului, în timpul diferitelor stadii ale dezvoltării psihosexuale. Această dorință el a denumit-o libido, pe care-l folosim să experimentăm plăcerea în zonele erogene în timpul celor 5 stadii ale dezvoltării. Principalele zone erogene sunt gura, anusul și zona genitală.  


  •   Stadiul Oral (de la naştere şi la vârsta de 1 an)


Pe parcursul acestei etape copilul obţine cea mai mare satisfacţie prin stimularea buzelor,
gurii, limbii, gingiilor. Pe parcursul acestei etape copilul obţine cea mai mare plăcere sugând şi înghiţind.
După apariţia dinţilor, copilul se bucură de plăcerea agresivă muşcând sau mestecând. Dacă copilul se
bucură prea mult de actul masticaţiei, el poate să rămână fixat în acest stadiu. Va avea o personalitate
receptivă oral, gura rămânând zonă erogenă. El va găsi plăcere în fumat, alimentare excesivă şi va
rămâne o persoană naivă care "înghite" prea uşor ideile.


  • Stadiul Anal (1-3 ani)


Pe parcursul acestui stadiu copilul învaţă cum să-şi controleze musculatura sfincterului anal.
Copiii obţin cea mai mare satisfacţie din exercitarea controlului musculaturii anusului în timpul eliminării
sau retenţiei. Freud consideră că pedeapsa excesivă aplicată copiilor în această etapă poate duce la
fixarea personalităţii în această etapă (personalitate compulsivă).



  • Stadiul Falic (3-6 ani)


În această etapă organele genitale devin sursă principală de plăcere. Copiii încep să-şi atingă
organele genitale şi să fie atraşi de părinţii de sex opus. Freud consideră că orientarea spre zona
genitală se produce la nivel inconştient, copiii nefiind conştienţi de instinctele incestuoase. Copii au
sentimente puternice de atracţie faţă de părintele de sex opus: fiica devine "fata tatei", iar fiul "băieţelul
mamei". Această atracţie produce conflicte inconştiente şi anume complexul Oedip la băieţi şi complexul
Electra la fete.
Se consideră că fiecare bărbat doreşte inconştient doreşte să-şi ucidă tatăl şi să-şi posede
sexual mama (drama “Oedip” scrisă Sofocle). Deoarece aceste dorinţe sunt inacceptabile, ele sunt
blocate de conştiinţă. Copilul se teme inconştient că dacă aceste impulsuri se vor dezlănţui îşi va înfuria
tatăl. Băiatul se teme că tatăl îi va pedepsi dorinţa sexuală faţă de mamă prin exterminarea organelor
genitale. Această teamă este denumită de Freud anxietatea castrării. Teama îl va determina pe băiat să
îşi reprime dorinţele faţă de mamă şi să evite furia tatălui prin identificarea mai puternică cu acesta.
Complexul Electra începe atunci când fetele realizează că nu au falus la fel ca şi băieţii.
Inconştient fetele cred că mama este cea care deja le-a castrat şi le blamează pentru acest lucru.
Rezultatul este transferarea dorinţei şi dragostei de la mamă spre tată, în speranţa de a împărţi cu
acesta din urmă falusul pe care ea l-a pierdut. Atracţia sexuală faţă de tată trebuie să se transforme în
afecţiune, conform cerinţelor sociale. După o perioadă de ataşament primar faţă de tată, fetele încep să
se identifice cu mama.


  • Stadiul Latent (6-11 ani)


În această perioadă interesul sexual este relativ inactiv. Dorinţa sexuală a fost reprimată prin
rezolvarea conflictului Oedip şi Electra. Energia sexuală este reorientată prin procesul de sublimare şi
convertită în interes faţă de şcoală, sporturi şi alte activităţi. Pentru a trece cu succes prin această
etapă, copilul trebuie să-şi dezvolte un anumit grad de competenţă în aceste arii.


  • Stadiul genital (peste 11 ani)


Odată cu perioadă pubertară reapare interesul de a obţine plăcerea prin intermediul organelor
genitale. Masturbarea devine frecventă ca urmare a apariţiei primelor orgasme. Interesul sexual şi
romantic devin motive centrale. Deoarece în urma rezolvării complexului Oedip şi Electra părinţi au
încetat să mai fie obiecte ale dorinţei sexuale, instinctele sexuale sunt îndreptate spre indivizi de
aceeaşi vârstă. Indivizii sunt capabili să iubească pe altcineva la fel de mult sau chiar mai mult decât
propria persoană. Acest lucru va sta la baza relaţiilor care caracterizează stadiul genital şi apoi perioada
de maturitate. Sublimarea continuă să fie importantă în această perioadă, iar instinctele sexuale şi cele
inconştiente sunt transformate în energie, care va susţine căsătoria, creşterea copiilor şi exercitarea
unei meserii.

6 comentarii:

  1. interesant, cautam asa ceva

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte succint si frumos explicate. Foarte util!

    RăspundețiȘtergere
  3. Trăim intr-o lumea în care metoda de alimentare a unui bebeluș e clasificata drept etapa sexuala?! Chiar vi se pare "DRĂGUȚ", "INTERESANT" și "FRUMOS"?! Știți oare, ca pe baza acestei teorii au fost violați și sodomizati sute de copii în lagărele naziste? Teorie susținută actual de statul norvegian.

    RăspundețiȘtergere
  4. Oh Doamne...,atunci eu am multe fixari:mananc prea mult,ling prea mult,musc prea mult si am multe probleme de indoiala sexuala(fantezii anormale si chiar pedepsite de societatea din tara unde traim...),eu am avut un trecut foarte groaznic fara parinti la un camin si niciodata am dezvoltat Oedip sau Electra...,dar fixarea mea orala este prea mare,la fel ca am ramas fixata in stadiul anal si in stadiu genital(defec prea mult,de sapte ore pe zi si ma autosesizez o data pe zi dupa ora de culcare de la sapte ani), foarte util acest articol,sunt foarte multumita...,ms

    RăspundețiȘtergere
  5. Dacă sunt excitat de sexul oral atât față de persoane de același sex cât si de sex diferit înseamnă ca sunt blocat in stadiul oral?

    RăspundețiȘtergere